Hvordan bruke sosiale medier? 8 tips!

Høyaktuell tematikk og bra engasjement når dette stod på agendaen på vårt partner- og medlemsmøte i forrige uke!

Om du trenger nye kunder, har produkter du skal selge, eller «bare» trenger bygge bedriftens renommè, så levner det liten tvil om at samtlige bedrifter nyter godt av synlighet.
Og det er nettopp denne synligheten som algoritmene belønner og gjenkjenner.
Og vet du enda ikke hva algoritmer er, ja, så blir dette litt som med det grønne skiftet og bærekraft, du må ta grep og foreta aktive valg om å nå gjøre en forskjell om du skal henge med. Det er ikke snakk om du må gjennomføre, men når du skal gjennomføre.
Uansett bransje, så vet vi at forbrukerne, altså deg og meg med våre privathatter på, velger mer bevisst og selektert enn noensinne.

Så hva slags kanaler bør man velge? Og hvilke er de største?

Tallanalyser som beskriver antall profiler på de ulike kanaler, viser tydelig at det fortsatt er Facebook som troner på toppen, sammen med instagram.
Dette er tall basert på totalbruk, altså hva vi ser på privat, men også i jobbsammenheng. Hele 82% har en aktiv Facebook profil som de bruker jevnlig, og hvor flertallet er innom daglig. 67% har profil på Instagram ( flest kvinner) og bruker denne i like stor grad som førstnevnte, mens 29% har profil på LinkedIn.

Mange i næringslivet tenker at sine kunder ikke finnes på facebook og konkluderer med at LinkedIn virker mye mer seriøst, spesielt på B2B. Men det er da en ny selvfølgelig sannhet slår inn, nemlig at de fleste av oss har kun ett hode, men mange hatter.
Altså kan vi med fordel kryssposte, fordi vi leser bedrift- og private nyheter om hverandre.
Tenk over det neste gang du er facebook, hvor du tilsynelatende har privathatten på, skal scrolle og slappe av, men hvor du fortsatt legger merke til aktuelle arrangementer som frontes og selges inn til deg, sammen med ulike produkter.
Kanskje klikker du deg inn på reklamen du får servert, og vipps, så har algoritmene registrert det og du får som du sår- altså mer reklame for lignende produkter i feeden fremover.

Det finnes dessverre ingen fasitoppskrift på hva slags kanal din bedrift bør velge, ei heller hvor ofte du bør poste, men dette er gode tips å huske på neste gang du «hiver» ut et innlegg innimellom dine mange hatter og gjøremål:

1. Velg riktig kanal for din bedrift!
Instagram er en bildedelingstjeneste, så selger du visuelt «eye candy», er dette tjenesten for deg. Facebook brukes av «alle», private- som de med bedriftshatter. Snapchat snakker godt til den yngre målgruppe. Les og sett deg inn i de ulike kanalers fordeler og virkemåter.

2. Hvem snakker du til?
Fokuser på målgruppen når du lager innhold. Vær så spesifikk som mulig og tenk både kjønn, alder, bosted og hobby. Ha dette i bakhode når du produserer innhold og sørg for å lage innhold som interesserer, samtidig som det er i tråd med din bedrifts strategi og kommunikasjonsplan.

3.Hold deg konsekvent til strategien du har utarbeidet ( ja, for sistnevnte må til…)
Når du har laget en strategi og gjerne en innholdsplan, så ikke bestem deg for noe nytt. Vær konsekvent, og hold deg til en bildestil, font og/eller farger. Du vil at dine følgere skal kjenne deg igjen med din unike stil. En testfase for dette, med forskjellige planer/strategier, er selvsagt lurt.

4.Tenk kvalitet, ikke kvantitet
Målet er at innleggene skal vekke følelser, som at følgeren føler en viss form for tilfredshet eller glede ved å lese hva du har delt. Her kan du gjerne bruke humor, og stille spørsmål for å skape engasjement eller diskusjon i kommentarfeltet.

5.Vær aktiv og engasjerende
Ref. punkt over, ikke fall for fristelsen ved å ligge på latsida, selv om du skal poste kvalitetsinnhold. Engasjement belønnes.
Så glem ikke å være aktiv med publisering, men også mellom hver publisering.
Følg opp dine egne innlegg og kommuniser med dine følgere i form av likes og kommentarer. Det hjelper deg å bygge nettverk på sosiale medier, og øker sannsynligheten for å havne på andres “oppdag”-sider.

6. La deg inspirere!
Hold et øye med bedrifter i din egen bransje. Hva gjør de, og hvordan kan du gjøre noe lignende. Dette kan hjelpe deg og gi deg inspirasjon som er viktig når du utarbeider strategien og handlingsplanen.

7. Tilpass og optimaliser innholdet underveis
Forandringer skjer stadig vekk i den digitale verden og dermed må du holde deg oppdatert på de siste trendene og funksjonene. Se over statistikken etter innleggene er lagt ut. Hva er som skaper mest engasjement eller klikk, og gjør mer av det som gir best resultat!

8. Planlegg innleggene dine.
Benytt ulike planleggingsverktøy som muliggjør at du kan sitte på hytta med rødvin i glasset, mens dine tidligere planlagte innlegg samtidig deles på dine digitale plattformer! Slik sikrer du kvalitet på innlegg, alt krever mindre ressurser og arbeidet rundt nettopp sosiale medier og posting blir mer gøy!
Som kanskje igjen gjør at du prioriterer viktigheten av å bruke de- aktivt!

Syntes du dette temaet eller andre du har lest om her virker interessant?
Bli en del av vårt næringsnettverk, motta invitasjoner til aktuelle temamøter og bygg renommè, samt nettverk. Sistnevnte bygges digitalt, men fortsatt også fysisk!

Bli medlem!

%d bloggere liker dette: